Matematika Differenciált Képességfejlesztés
Matific – matematika e-learning platform
https://www.matific.com/hu/hu/home/
- osztály
Tanmenet
Éves óraszám 36 óra
Fülpes László
2024/25
Nyárády András Általános Iskola
Óraszámok felosztása
Témák | Teljes
óraszám |
I. Bevezetés | 1 |
II. Számolás 0-tól 1000-ig | 4 |
III. Számolás 0-tól 10 000-ig | 3 |
IV. Mérések | 4 |
V. Írásbeli műveletek 0–10 000-ig | 3 |
VI. A negatív számok | 2 |
VII. Írásbeli osztás egyjegyű osztóval | 4 |
VIII. Síkidomok és testek | 4 |
IX. Írásbeli szorzás kétjegyű szorzóval | 4 |
X. A törtszámok | 1 |
XI. Az idő mérése | 2 |
XII. Az alsó tagozaton tanultak rendszerezése | 4 |
XIII. Összesen: | 36 |
A MATIFIC – matematika e-learning platform alkalmazása a differenciált képességfejlesztésben a 4. osztályban
Feljegyzés 2024. 09. 30.
Szeptember első hetében véglegesítettem a tanmenetet a matematika tanmenethez igazodva. A regisztráció és a belépőkártyák már korábban elkészültek. Saját részre is regisztráltam egy tanuló felhasználót, hogy pontosan azt lássam, amit a gyerekek. Kapott fiókot a magántanuló is, aki később ugyan, de reményeim szerint fog majd csatlakozni. A szeptemberi szülői értekezleten kiosztottam a szülőknek szóló belépőkártyákat.
Szeptember 9-én kezdtük meg a munkát. Fontos feladat volt a szoftver telepítése a tabletekre. Minden héten ellenőrizni kell azok töltöttségi szintjét, wifi csatlakozását és hogy nem törölte-e le valaki a szoftvert. A feladatok kiosztásánál beállítottam a hétfői megjelenést, egy hétig esedékes a feladat és további 2 hét múlva jár le.
Szeptember 28-án letöltöttem a havi jelentéseket.
A magántanuló kivételével mindenki dolgozik. Órán nagyon becsületesen végzik a feladatokat. Hátráltató tényező a tabletek gyakori lefagyása. 14 tanuló lépett be otthon is a programba. Ők szorgalmi ötöst kaptak. Az SNI-s tanuló számára is vannak elvégezhető feladatok.
Feljegyzés 2024. 10. 31.
Problémák:
- Az otthoni feladatmegoldás nem mindenkinél jellemző.
- Az iskolai foglalkozásokon nagyon sok technikai gondunk volt. Általában csak 8-10 gyerek tud belépni. Sok eszköz nem tölti be az alkalmazást, sok eszközön újra kell telepíteni, mert valakik letörlik.
Intézkedés: Az órarend változását kihasználva novembertől a számítógépterembe szervezem a foglalkozásokat.
A szülők egy részét újra meg fogom keresni.
A magántanuló bekapcsolódott a munkába és szépen halad.
Feljegyzés 2024. 11. 30.
Novemberben a feladatok kiosztásánál elkezdtem a hatékonyabb differenciálást. 3 csoportra osztottam az osztályt: gyenge szint – másodikos szintű feladatokat kapnak; közepes szint – harmadikos és negyedikes szintű feladatokat kapnak; haladó szint – negyedikes szintű feladatokat kapnak.
Letöltöttem a havi jelentéseket. Két csoportra lehet osztani a tanulókat szorgalmuk szerint: A – Igyekeznek minden kiosztott feladatot megoldani, ennek érdekében otthon is belépnek; B – Csak akkor dolgoznak, ha iskolában leültetem őket.
A korábbi eszközproblémák megoldására novembertől a számítógépteremben tartom a foglalkozásokat.
Tapasztalatok:
- Nincsenek belépési és működési nehézségek (lefagyások), ezáltal több időt tudunk feladatmegoldásra fordítani.
- Több segítséget tudok nyújtani a tanulóknak, mert nem veszi el az időmet az eszközök beléptetése.
Feljegyzés 2025. 01. 19. Félévzárás után
A félév során folyamatosan osztottam ki a feladatokat. Rendszerint hétfőn jelentek meg az új feladatok.
A félévi jelentéseket letöltöttem.
A tanulók motiváltsága jelentős mértékben nem változott.
- Azok a tanulók, akik komolyan veszik a tanulást, folyamatosan dolgoznak, épp úgy, mint ahogy a házi feladatokat végzik. Céljuk az ötös érdemjegy megszerzése, amit sikeresen teljesítettek. A szülők visszajelzése is ezt tükrözi.
- Azok a tanulók, akik nem motiváltak a jobb iskolai eredmény elérésében és nem készítenek rendszeresen házi feladatot, a matific feladatok megoldására sem szánnak elég időt. A szülőktől nincsenek visszajelzések, nem érdekli őket ez sem.
Feljegyzés 2025. 03. 30.
A Matific olimpiára készülve több feladatot osztottam ki a március 31-április 4 időszakra.
Egyéb: március 25-én, szakmai értekezleten, mint jógyakorlat ismertettem a kollégákkal a portált és a tanévben eddig szerzett tapasztalatokat.
Matific Olimpia 2025. március 31. – április 11.
A magántanuló kivételével mindenki részt vett rajta. A kitűzött célt – 300 csillag megszerzése – 10 tanuló érte el.
https://www.matific.eu/hu/hu/teachers/scoreboard/school-leaderboard
Iskolánk helyezése: 268. Ez akkor lehetett volna jobb, ha több gyereket sikerül bevonni az otthoni munkába.
Hozzárendelt feladatjelentés | Exportálás dátuma: 2025. máj. 27. | |||
Osztály | negyedik 2024_25 | |||
Pedagógus | László Fülpes | |||
Munkaterület | Összes feladat | |||
Kijelölt dátumok | 2024. szept. 1. – 2025. máj. 27. | |||
Kiosztott tevékenységek | 182 | Teljesítési arány | 52% | |
Befejezett Tevékenységek Átlagosan | 93 | Osztály átlagos pontszáma | 84% |
Reflexió:
A platform használatát azért kezdtem el, mert úgy gondoltam, hogy a digitális feladatok és a játékos környezet a gyerekeket jól fogja motiválni és így több feladatot fognak megoldani.
A tapasztalataim nagyon jók, szerintem nagyon eredményes volt ez a foglalkozás. Egyszerre szolgálta a felzárkóztatást és a tehetséggondozást. A gyerek nem érzik plusz tehernek, sok kihívást tartalmaz. A programkörnyezetet izgalmasnak találják. Maga a program is jutalmazza a jó munkát, új funkciókat érhetnek el általa. Szeretném a következő tanévben folytatni.
Fülpes László