Prevenciós egészségfejlesztés foglalkozás a Nyárády András Általános Iskolában

2019. május 20 -án iskolánk is részese lehetett a Magyar Szabadidősport Szövetség (MSZSZ) a „Magadért sportolj” elnevezésű programsorozatának (az EFOP-1.8.6-17 projekt (Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program), melynek keretében egy tréner segítségével a hatodik és hetedik osztályos tanulóink egy része prevenciós egészségfejlesztés foglalkozáson vehetett részt. A szűk órácskában olyan gyakorlatsorokkal ismerkedhettek meg a gyerekek és az érdeklődő pedagógusok, melyek megelőzik a krónikus betegségek kialakulását.  /Orosz Andrea/

Színház 10.

Tizedik színházi előadásunk címe: A velencei kalmár.

„Te fiatalember, kinek ötösöd van az élet lottóján, fehérnek és gazdagnak születtél a virágzó Velencében, leszel-e kezese a legjobb barátodnak, aki őrülten szerelmes? Különösen úgy, hogy hat hajód a fedezet, amelyek messze tengereken járnak, India és Kína mesés kincseit hozzák haza? Pláne úgy, hogy felelőtlen cimborád egy zsidótól kér kölcsön, mégpedig nagyon sokat, és a zsidó elképesztő feltételeket szab neked, pusztán azért, mert úgy bántál vele régebben, jó, többször is, ahogy a zsidók megérdemlik. És mi van, ha léha barátod nem tudja megadni a kölcsönt, és a zsidó benyújtja neked a számlát? Hazatérnek-e hajóid a messzi tengerekről? És ha csak kettő tér haza? És ha csak egy? És ha…? És mit keres itt egy zsidó?”

Tanulóink így vélekedtek a darabról:

„Egy igazán aktuális probléma, modern köntösben való megjelenítését láthattuk.”

„A darab viccesen próbált feldolgozni egy igazán komoly problémát az emberek egymás iránti ellenszenvét, gyűlöletét”

„Örülök, hogy van megbocsájtás, Én bíztam az emberi jóság erejében.”

„Nagyon tetszett a színészek előadása, örültünk, hogy újra láthattuk az ismert arcokat egy újabb szerepben.”

A színész véleménye:

„Nagyon könnyű élni és visszaélni a gyűlölettel, engedni a bosszúnak. De én hiszek az emberben, abban, hogy képes jó lenni. Nem könnyű, mert minden arra mutat, hogy ez nem így van. De hiszem, hogy van kiút abból a világból, amiben ma élünk, és hogy ezt csak az ember tudja megváltoztatni. Ezek a gondolatok futnak végig bennem az előadás végén is, amikor Shylockot megkeresztelik, és mindig ugyanarra jutok: Nem számít a bélyeg, hogy keresztet vagy holdat rajzolunk, mert a lényeg sokkal mélyebben van. Magamban és a saját hitemben kell hinnem és ez segít megérteni, elfogadni a másikat” (Görög László-színművész)

 

Tíz alkalommal jutottunk el a tanév során színházba. Tanulóink a lehetőségről így vélekedtek:

„Ebben az évben több alkalommal jutottunk el színházba. Rengeteg előadást láttunk, ami lenyűgöző volt. Sok élményben részesültünk a produkciók láttán. Az utazások izgalommal és csevegésekkel teltek el. A díszletek káprázatos és ámulatba ejtő váltakozással mutatták be a színdarabok hangulatát, a színészek előadása is remek volt. Reméljük, láthatunk még ehhez hasonló szórakoztató előadásokat.” (8.osztályos tanulók)

„Ebben az évben az évben a Miskolci Nemzeti Színházban a nagyszínházban a kamaraszínházban és a játékszínben is voltunk. Kedvenc előadásunk a Hello Dolly volt, de nagyon tetszett a Cirkuszhercegnő, az Álom luxuskivitelben, az Eklektikon 2048. vagy a Cyrano is. A jelmezek nagyon kidolgozottak voltak. A szereplők jól adták át a mű lényegét, így minden érthető volt. Sok vicces jelenet volt bennük, amiken nagyon jókat szórakoztunk. A színházterem is gyönyörű volt. Az előadások között volt olyan, ahol még szünetre sem akartunk kimenni, olyan érdekes kezdett lenni. Nekünk nagyon tetszett és örültünk, hogy volt lehetőségünk elmenni az előadásokra.” (6.osztályos tanulók)

 

 

Rendhagyó irodalom óra a Nyárády András Általános Iskolában

2019. május 20-án intézményünkbe látogatott Orosz Margit költőnő. Az eseményen betekintést engedett a „lelkek zenéjén” azaz a verseken keresztül a munbkásságába, életébe. A rövid magyarázatokkal kísért órán bemutatta, elszavalta kedvenc verseit és kifejező, magával ragadó előadásmódjával elvarázsolta tanulóinkat. A legügyesebbek, akik gondolataikat egy-egy kérdésre adott válaszok formájában megosztották a költőnővel könyvjutalomban részesültek.

Bízunk benne, hogy a „tűzőrző” még sokáig táplálja a tüzet, hogy mi befogadók a közönség az egyszerű irodalmat és költészetet szerető emberek sokáig megmelegedhessünk a lángjánál.

 

Egészségnap 2019. és partneriskolai találkozó

  1. május 9-10 -én a Nyárády András Általános Iskolában Egészségnapot tartottunk.

A rendezvény hagyományainknak megfelelően korán reggel vércukorszint méréssel kezdődött, melyen az elmúlt években már sikerült kiszűrni olyan tanulókat, akiknél a későbbiekben komoly cukorproblémák jelentkezhettek volna. A mostani szűrésen minden részt vevő gyermek és felnőtt diabétesz vizsgálata rendben volt. Köszönjük a nyugdíjas klub aktív részvételét!

A tanulóink 8 órától egy tanóra erejéig előadásokon vettek részt:

Alsósaink témája a közlekedésre nevelés volt. Iskolánk rendőre Mező Attila a biztonságos közlekedés szabályaira oktatta diákjainkat.

5. osztályosaink a védőnő Szabonné Bóta Erika vezetésével a nemiség kérdéseit érintették; 6. osztályosaink és a 8. osztályos lányok a mellrák kialakulásáról, diagnosztizálásáról, megelőző szűrésekről hallhattak előadást, a Nyitott Ajtó Baptista Általános Iskola Mentor Tagiskolája pedagógusaitól és diákjaitól, valamint a mentoros tanulók elsősegélynyújtási fogásokat mutattak be a iskolásainknak.

A Nyitott Ajtó Baptista Általános Iskola Mentor Tagiskolája egy kiállítást is hozott intézményünk aulájába, amely rákbetegségen átesett hölgyek, anyukák gondolatait, érzéseit, megváltozott életfelfogását mutatja be.

A rendezvény jó alkalmat teremtett a testvériskolásaink egymás közötti találkozójára, versengésére.

7. osztályosaink az Aggteleki Mentőszolgálat mentőse Biró Bence jóvoltából elsősegélynyújtást, újraélesztést tanulhattak.

9 órakor az iskola tanulói, 184 kisdiák, elindultak Jákfalvára. A séta után a Jákfalva kezdetét jelző táblától visszafelé az iskola hátsó udvaráig tartó távon tanulóink, kiegészülve a „Mentoros” diákokkal, kijelölt és biztosított útvonalon futóversenyen vettek részt. A távot mindenki teljesítette.

Köszönjük a biztosítást a rendőrségnek és a felsőnyárádi, valamint a jákfalvai polgárőrség tagjainak.

Az egészséges ételek és italok kóstolása sem maradhatott el. A verseny után kellőképpen kipihenve a fáradalmakat az aulában étel-és italkóstolót tartottunk. A változatos kínálattal szerettük volna felhívni gyermekeink figyelmét a zöldségek, tejtermékek fontosságára, és arra, hogy a egyes alapanyagokból (alma, cékla, répa, káposzta, sajtok) hogyan lehet finom, és ugyanakkor egészséges enni és innivalókat készíteni.

A kóstolgatás után az alsósok a hátsó udvaron felállított ügyességi pályán rollerezve haladhattak végig és az ügyességi feladatokon túl ismerkedhettek a kresztáblákkal, valamint az előadáson hallottakról egy teszt segítségével adhattak számot.

Felsőseink az egészséges életmóddal kapcsolatos feladatokat kaptak az összesen hat állomásból álló akadálypályán, ahol is az elméleti megmérettetésen túl sport és ügyességi feladatokkal is meg kellett birkózniuk. A „Mentoros” diákok segítettek az egyes állomásokon, így arról is meggyőződhettek, hogy az előadásaikon figyeltek e tanulóink.

A napot délután egy házi labdarúgó rangadó zárta, ahol a felsőseink, saját maguk által összeállított csapatai mérték össze focitudásukat, mely versengésbe a testvériskola csapata is bekapcsolódott.

Tartalmas és hosszú, de ugyanakkor nagyon nyugodt és játszva tanulásban bővelkedő napokat zártunk!

Diabétesz vizsgálat:

 

 

 

 

 

 

 

Előadások:

Futóverseny:

Akadálypályák és ügyességi verseny:

Étel-italkóstoló:

Házi focikupa:

Budapest – kirándulás 4. osztály

A budapesti kirándulás  (4-esek beszámolóiból):

  1. 04. 26-án voltunk az osztállyal kirándulni Budapesten. Most beszámolunk az élményeinkről.

Reggel 6:30-kor felültünk a buszra. 3 órát utaztunk, amíg odaértünk. Az út kicsit hosszú volt. Megálltunk a Városligetben és elsétáltunk a csónakázó-tó mellett, hogy elérjünk a Hősök terére. Útközben láttuk a régi Vidámparkot. Utána elindultunk a Parlament felé. Ott megnéztük a Holokauszt-emlékművet. Ezután a Parlamentet látogattuk meg. Ott felmentünk a 3. emeletre. 23 karátos arannyal voltak díszítve az oszlopok. Beértünk a kupolaterembe, ott megnéztük a Szent Koronát, a Jogart, az Országalmát és a Kardot. Ezután elmentünk a cirkuszba. Lázár Ervin pilot projektjével a gyerekek ingyen bemehettek a műsorra. A műsor nagyon érdekes volt, a tornászok nagyon szépek voltak, a bohócok viccesek. Utána elindultunk haza.

Most elmondjuk a látottakat: Régi óriáskerék, Városliget, Hősök tere, Szépművészeti Múzeum, Dunapart, Budai Vár, Sikló, Lánchíd, Margithíd és Európa egyetlen kő cirkusza.

Majd a hosszú nap után elindultunk hazafelé. Késő estére értünk haza, de nagyon jól éreztük magunkat.

Angol-német nyelvi verseny

Iskolánk az EFOP 3.1.8-17-000140 “Együtt testvérként iskolaközi szemléletformáló program” keretében német- és angol nyelvű házi versenyt rendezett tanulói számára.

Iskolánk tanulói az elmúlt tanévekben sikeresen vettek részt Kazincbarcikán, ill. Miskolcon német és angol nyelvi szavalóversenyeken, egyéb megyei nyelvi versenyeken, illetve iskolánkon belüli házi szavalóversenyünkön is. Az idei tanévben úgy döntöttünk, hogy diákjainknak a megmérettetésnek új formáját ajánljuk fel, az angol és német nyelvi tanulmányi versenyünket a változatosság kedvéért írásbeli versenyként hirdettük meg. Nagy volt az érdeklődés, még többen jelentkeztek, mint a szóbeli fordulókra.

A felső tagozatos osztályokból nagy létszámban jelentkeztek a tanulók, izgatottan várták a verseny napját. Fegyelmezetten, odafigyelve és kitartóan dolgoztak.

A feladatok változatosak voltak, játékos formában mérték a tanulók nyelvtudásának szintjét. Logikai, kreativitást igénylő, szókincsre, nyelvhelyességre, olvasott szöveg értésére épülő feladatokat tartalmaztak a tesztek, melyek osztályszinten megfeleltek a tanulók tudásszintjének és életkori sajátosságainak.

A helyezettek jutalmazása oklevelekkel, értékes jutalomkönyvekkel történt. A verseny pozitív tapasztalatai, ill. az átadott nyelvkönyvek is minden bizonnyal tovább segítik a tanulók nyelvtanulását, erősítik nyelvtanuló kedvüket, motivációjukat. Újabb sikerélményekben volt részük, még több  versenytapasztalatra tettek szert.

Az eredmények a következőképpen alakultak:
5.o.
1. Veres Hanna Amira
2. Sztari Szilvia
3. Dancsó Dzsenifer
6.o.
1. Török Nóra
2. Holló István
3. Szesze Zoé Kira
7.o.
1. Katyina Attila
2. Szabó Jázmin Melinda
3. Müller Adél
8.o.
1. Stefán Erik
2. Nagy Erika és Csikós Áron
3. Szomolya Zsófia és Kiss Ramóna

 

Német házi verseny:

Angol házi verseny:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aggteleki Nemzeti Park – Madarak és fák napja

A Nyárády András Általános Iskola és az Aggteleki Nemzeti Park együttműködése eredményeként intézményünk tanulói környezeti nevelési programon jártak.

40 tanuló utazott Jósvafőre a nemzeti park oktatóközpontjába, hogy részt vegyen a Madarak és fák napja alkalmábon szervezett eseményen.

A rendezvényen a gyerekek előadást hallgattak meg Az év fája az év madara és a „többiek”! címmel, játékos természetismereti túrán , majd kézművesfoglalkozáson vehettek részt.

Tanulóink élményekkel gazdagon érkeztek vissza intézményünkbe, melyről a következő fényképek is árulkodnak:

Angol nyelvi verseny Miskolcon

Intézményünk tanulói: Katyina Attila 7.a osztály, Stefán Erik 8. osztály, Sztari Boglárka 5.osztály, angol nyelvi versenyen vettek részt Miskolcon az Avastetői Általános Iskolában.

A versenyen Katyina Attila korosztályában 2. helyezést ért el!

GRATULÁLUNK ATTILÁNAK és felkészítőjének MOLNÁRNÉ REHA VIKTÓRIÁNAK!